رنگ بندی چسب برق چه کاربردی دارد؟

رنگ بندی چسب برق و کاربرد انواع رنگ بندی آن در کانال منوببین تنوع رنگ در چسب برق متفاوت هست و در رنگ های مختلفی این محصول تولید میشود که هر یک نشان دهنده موضوعی است که در صنایع مختلف معمولا با یک دیگر تفاوت دارد.

بطور مثال در سیم کشی های ساختمان مهندسین و برقکار ها توسط رنگ بندی چسب سیم های فاز، نول، ارت، برگشت سیم، خط تقسیم شبکه، طبقات ساختمان را نشانه گذاری می‌کنند.

تنوع رنگ ها در چسب برق ثابت و مختلف میباشد که در زیر به آنها اشاره می کنیم مشکی، زرد، سبز، قرمز، آبی، سفید در اصل هر رنگ از چسب‌ها نشان دهنده اطلاعات مهمی درباره سیم‌ها است.

به صورت بین المللی رنگ مشکی برای ولتاژ پایین و فاز دوم، رنگ قرمز نشان دهده پوسته و برق 415 ولت سه فاز، رنگ آبی نشان دهنده ولتاژ 230 و خنثی، رنگ قهوه‌ای برای ولتاژ پایین و فاز اول، رنگ نارنجی نشان دهنده پوسته و ابزار‌های باغبانی، رنگ زرد نشان دهنده سیم کشی‌های 110 ولت، رنگ سبز و زرد نشان دهنده سیم اتصال به زمین و در نهایت رنگ خاکستری نشان دهنده ولتاژ پایین و فاز سوم هستند.

در این بین ذکر این نکته الزامیست که در بعضی موارد معنی رنگ‌ها در تولیدات انگلیسی یا آمریکایی با معنی دیگر استفاده می‌شوند.

به طور مثال در تولیدات آمریکایی رنگ‌های نارنجی، قهوه‌ای، سفید و خاکستریرمعنی و مفهوم خاصی را منتقل نمی‌کنند.

همچنین در رنگ زرد به جای اتصال به زمین نشان دهنده فاز دوم هستند.

در تولیدات انگلیسی نیز اگر رنگ‌های زرد و سبز با هم استفاده شوند نشان دهنده اتصال به زمین ایزوله هستند.

در رنگ‌های قهوه‌ای، نارنجی و زرد نیز به ترتیب فاز اول تا سوم را مشخص می‌کنند.

در آخرین نکته باید گفت در سیم‌های بلند عایق‌کاری را با لنت سیاه انجام می‌دهند و در انتهای سیم یک حلقه چسب رنگی می‌زنند تا مشخصات سیم مشخص شود.

چسب برق در بعضی موارد بی‌ربط به برق هم به کار می‌رود، مثلاً برای چسباندن موقت اشیا به هم یا برچسب‌زدن (چون به‌آسانی می‌توان روی این چسب چیزی یادداشت کرد).

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.